Preşedintele ANPC, Marius Dunca: Băncile să se gândească că acea povară de creştere a valutelor trebuie împarțită. Nu putem să o lăsăm doar pe poporul român

31 Aug 2015
Preşedintele ANPC, Marius Dunca: Băncile să se gândească că acea povară de creştere a valutelor trebuie împarțită. Nu putem să o lăsăm doar pe poporul român
Preşedintele Autorității Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Marius Dunca, a acordat un interviu publicaţiei mariustuca.ro, în care explică care sunt clauzele abuzive din contractele de credit, dar şi despre drepturile pasagerilor care folosesc transportul aerian.

Cum se demarează un control de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor?

Am 600 de comisari şi sunt mii de operatori economici. Controalele le facem tematic sau în urma unor sesizări. De când am venit la conducerea instituției am interzis controalele operative. Când pleci în control trebuie să ai o tematică sau o delegație. De când am venit am inseriat invitațiile pentru că nu ne mai plimbăm pe stradă şi vrem să intrăm într-un restaurant.

Trebuie să avem grijă şi de mediul de afaceri. E nevoie de campanii de prevenire, să le spunem operatorilor economic unde au greşit, astfel să remedieze problemele şi dacă nu o fac îi amendăm. Dacă găsim produse expirate acolo e clar că e rea intenție din partea lor. Nu poți induce în eroare consumatorul.

Clauzele abuzive din contractele de credit îi afectează pe foarte mulți români. Ce se întâmplă în această situație?

Pe clauzele abuzive avem deja un proces cu OTP Bank. Mai avem înaintate către instanță alte 31 de procese verbale unde zicem noi că sunt clause abuzive. Dacă instanța va decide că este clauză abuzivă atunci trebuie eliminată din toate contractele. Am dat şi un ordin de preşedinte pentru Banca Românească care trebuie ca în termen de 30 zile, începând cu 3 septembrie, nu mai are voie să încaseze comisionul de administrare cont curent.
Ceea ce s-a întâmplat în cazul OTP este un pas foarte important spre normalitate. Nu este un razboi câştigat, este doar o bătălie.

Operatorii bancari trebuie să se gândească că aceea povară de creştere a valutelor trebuie împarțită. Nu putem să o lăsăm doar pe poporul român. Avem 4700 de reclamații de la începutul anului. Nu avem suficienți oameni să verifice tot. Dar analizăm un contract pentru că toate au aceleaşi clauze şi prevederi contractuale.

În ceea ce priveşte creşterea CHF avem câteva suspiciuni de clauze abuzive, de majorare a dobânzii. Să vedem ce decid instanțele.

Atenție, dacă instanța spune că este clauză abuzivă, banca trebuie să trebuie să plătească banii care au fost încasați fără temei legal. Să luăm cazul OTP unde trebuie eliminat acel comision. În contract se spunea că: "Dobânda este variabilă în conformitate cu politica băncii. Dobânda poate fi modificată în mod unilateral de către bancă" Aceasta este un exemplu de clauză abuzivă. Nu vă gândiți că se va modica în favoarea clientului.

O altă problemă o avem cu IFN-urile. În primul rând, acestea trebuie să facă o informare corectă a consumatorului. Sunt probleme cu calculul dobânzii, care ajunge la sume inimaginabile. Trebuie să citim contractul sau să îl ducem la avocat. Noi avem voie să luăm contractul înainte de a-l semna. Pierdem o zi, două, dar măcar ştim ce se întamplă.

România este amenințată de o grevă generală a angajaților de la ROMATSA. Ce drepturi au pasagerii?

Există regulamentul 261 privind traficul aerian. Noi, pasagerii avem nişte drepturi. În cazul în care întârzie avionul, compania aeriană trebuie să îmi asigure cazare, băuturi răcoritoare sau un transport similar. Dacă este grevă, eu ca cetățean mi-am luat bilet de avion de la tine, companie aeriană. Tu ca şi companie trebuie să îmi oferi toate drepturile. Dacă compania se va îndrepta pe urmă împotriva celor care au făcut grevă, e treaba lor. Dar, ei trebuie să respecte drepturile pasagerilor. Pe mine ca şi instituție mă interesează ca prejudiciul să fie recuperat de către consumator.
 

Alte stiri din Business

Ultima oră