Ungaria vrea să interzică steaua de pe eticheta berii Heineken. Totul a pornit de la marca Ciuc

24 Mar 2017 | scris de Gabriela Antoniu
Ungaria vrea să interzică steaua de pe eticheta berii Heineken. Totul a pornit de la marca Ciuc

Faimoasa stea roşie, logo-ul fabricantului olandez de bere Heineken, ar putea fi interzisă în Ungaria, după ce Guvernul de la Budapesta a iniţiat un proiect de lege prin care interzice folosirea comercială a simbolurilor totalitariste, relatează france24.com.

Proiectul de lege, propus săptămâna aceasta de Fidesz, partidul de dreapta al premierului Viktor Orban, vrea să scoată în afara legii simboluri precum svastica nazistă sau steaura roşie comunistă cu cinci colţuri.

"Dacă proiectul va fi aprobat, va fi interzisă folosirea unor simboruri ale regimurilor totalitare, precum şi cele socialiste sau comuniste" a declarat şeful staff-ului lui Orban, Janos Lazar, într-un briefing de presă la Budapesta.

Guvernul de la Budapesta a transmis că are o obligaţie morală faţă de ungurii care au suferit în timpul regimurilor de teroare ale naziştilor şi bolşevicilor. 

Nerespectarea acestei legi va fi pedepsită  cu o amendă de până la două miliarde de forinţi (6.5 millioane euro) şi doi ani de închisoare.

Heineken a precizat însă că logo-ul său nu are nici un fel de semnificaţie politică. "Folosim acelaşi brand în toată lumea, în fiecare piaţă", a precizat compania într-o declaraţie de presă, săptămâna aceasta.

"Vom urmări îndeaproape această problemă locală şi sperăm că va fi rezolvată curând", a adăugat producător olandez de bere. 

Logo-ul roşu al Heineken a apărut prima dată în 1930. Când simbolul a fost asociat cu comunismul, după al al doilea Război Mondial, compania l-a înlocuit cu o stea albă, pentru ca în 1991, după prăbuşirea Uniunii Sovietice, să revină la steaua roşie, originală. 

Măsura de la Budapesta este văzută însă ca o contraofensivă, după ce luna trecută Heineken a câştigat o dispută comercială într-o zonă a României, populată de etnici maghiari.

O instanţă a decis că marca de bere "Csiki", populară printre etnicii maghiari, este prea asemănătoare cu o marcă a Heineken denumită în limba română "Ciuc", şi încalcă drepturile de proprietate comercială.

Budapesta a transmis că decizia este "nedemnă, nedreaptă şi antiungară" şi a făcut apel la boicotarea produselor Heineken.

Janos Lazar a acuzat din nou, joi, Heineken că face abuz de putere contra companiilor ungureşti. Analiştii spun însă că proiectul de lege are şanse mici să de devină lege, site-ul de ştiri index.hu considerând că nu face altceva decât să încurce lucrurile, dat fiind numărul mare de branduri care folosesc ca simbol steaua roşie, printre care şi apa minerală San Pelligrino.

 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră