TRAGEDIA DIN APUSENI. Copilotul Răzvan Petrescu: I-am sugerat lui Iovan să aterizăm la Sibiu, să abandonăm misiunea

19 Oct 2015
TRAGEDIA DIN APUSENI. Copilotul Răzvan Petrescu: I-am sugerat lui Iovan să aterizăm la Sibiu, să abandonăm misiunea
Răzvan Petrescu- copilotul avioanului care s-a prăbușit  în Apuseni, în 20 ianuarie 2014- a precizat astăzi, după apariţia raportului din ziua tragediei  că datele din raport sunt „corecte, concludente și sunt făcute pe baza interogării a mai multor martori".  "Eu am fost cel însărcinat cu pilotarea efectivă", a declarat Răzvan Petrescu. El a spus că în momentul în care a văzut că vremea se înrăutăţeşte i-a sugerat comandantului Adrian Iovan să întrerupă misiunea la Sibiu, dar acesta a refuzat.

„Astea sunt faptele, sunt corecte şi concludente. În respectiva cursă eu am fost pilot-fly, cel însărcinat cu pilotarea efectivă. După trecerea Carpaţilor Meridionali, am observat că am trecut undeva destul de jos, destul de aproape de sol şi atunci i-am sugerat lui Adrian Iovan să aterizăm la Sibiu, să abandonăm misiunea. Dumnealui nu mi-a acceptat ideea şi a hotărât să continue misiunea mai departe“.

Totodată, copilotul  a povestit şi momentele de dinaintea prăbuşirii: „Din momentul în care a apărut givrajul, eu m-am ocupat de pilotarea efectivă a aeronavei, iar domnul Adrian Iovan de degivrarea carburatoarelor. Fiecare ştia ce are de făcut şi nu au fost foarte multe discuţii între noi. Mi-am dat seama că avionul se va prăbuşi încă din momentul când motoarele ni s-au oprit. Atunci am ştiut cu certitudine că urmează un inevitabil impact cu solul".

Ce a declarat Răzvan Petrescu despre ziua TRAGEDIEI DIN APUSENI 


Întrebat de ce aeronava a avut o greutate peste cea admisă, Petrescu a răspuns că nu s-a ocupat el de acest lucru, ci briefingul a fost în sarcina comandantului, el a "efectuat procedurile și actele pentru îndeplinirea misiunii".  „Un copilot nu e în măsură să îl tragă la răspundere pe comandant. Eu nu am făcut briefingul cu pasagerii. Eu m-am ocupat de verificarea aeronavei înainte de zbor", a subliniat copilotul.  Petrescu a declarat că,  în timpul misiunii se ocupa cu pilotarea avionului, iar Iovan se ocupa de degivrarea carburatoarelor - "nu au fost multe discuții între mine și domnul Iovan".

„Nu poți să afirmi că Iovan e direct vinovat de așa ceva".

Copilotul a susținut că a știut că urmează momentul prăbușirii „încă din momentul în care motoareleni s-au oprit.Nu e confortabil să știi că motoarele nu te mai ajută. E destul de dificil să pilotzi cu o tracțiune oarecum micșorată".  Petrescu nu consideră că „e un vinovat negru pe alb“, ci poate că Iovan, "prin natura misiunii, dorința de a salva o viață, a supraevaluat puțin aeronava" - "Nu poți să afirmi că Iovan e direct vinovat de așa ceva“.

În accidentul aviatic produs în 20 ianuarie 2014 în Munţii Apuseni au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Totodată, au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.

În investigaţia tehnică, specialiştii au examinat epava şi locul producerii accidentului, au analizat, în colaborare cu reprezentantul acreditat al AAIB - Marea Britanie, datele înregistrate pe GPS-ul găsit la bordul aeronavei, precum şi conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) faţă de documentaţia tehnică de instalare, starea de funcţionare, precum şi momentul şi modul de rupere al antenei de 406,025 MHz.

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră