Sănătatea din etichete. Apa minerală naturală, între reclamă şi adevăr

17 Iul 2018
Sănătatea din etichete. Apa minerală naturală, între reclamă şi adevăr

Apa minerală naturală are efect benefic asupra organismului, nu numai prin hidratare, ci şi prin elementele şi compuşii chimic pe care îi conţine. Reglementările în vigoare fac însă o distincţie clară între apa minerală naturală şi apa medicinală, motiv pentru care s-au stabilit şi reguli clare de publicitate.

Directiva Europeană 2009/54/CE interzice să se atribuie unei ape minerale naturale proprietatea de a preveni, trata sau vindeca anumite boli. Se acceptă totuşi menţionarea pe eticheta apelor minerale a unor indicaţii cu caracter general de genul: “stimulează digestia”, “poate facilita funcţiile hepato-biliare”, “poate avea efect diuretic”, “poate avea efect laxativ” sau “corespunde unui regim sărac în sodiu”, dacă aceste efecte au fost demonstrate ştiinţific. Aceste prevederi au fost preluate şi în legislaţia noastră, prin HG 1020/2005 privind aprobarea normelor tehnice de exploatare şi comercializare a apelor minerale naturale.

Astfel, pe eticheta unei ape minerale naturale îmbuteliate pot fi făcute următoarele menţiuni:

  • Oligominerală sau slab mineralizată - conţinutul de săruri minerale nu este mai mare de 500 mg/l.
  • Foarte slab mineralizată - conţinutul de săruri minerale nu este mai mare de 50 mg/l.
  • Puternic mineralizată - conţinutul de săruri minerale este mai mare de 1.500 mg/l.
  • Hidrogencarbonatată - conţinutul de hidrogencarbonat (HCO3) este mai mare de 600 mg/l.
  • Sulfatată - conţinutul de sulfaţi este mai mare de 200 mg/l.
  • Clorurată - conţinutul de clor este mai mare de 200 mg/l.
  • Calcică - conţinutul de calciu este mai mare de 150 mg/l.
  • Magneziană - conţinutul de magneziu este mai mare de 50 mg/l.
  • Fluorurată sau conţine fluor - conţinutul de fluor este mai mare de 1 mg/l;
  • Feruginoasă - conţinutul de fier bivalent este mai mare de 1 mg/l.
  • Acidulată - conţinutul de dioxid de carbon liber este mai mare de 250 mg/l.
  • Sodică - conţinutul de sodiu este mai mare de 200 mg/l.
  • Corespunde pentru prepararea alimentelor destinate sugarilor
  • Corespunde pentru regim sărac în sodiu conţinutul de sodiu este mai mic de 20 mg/l.
  • Poate avea efect laxativ
  • Poate avea efect diuretic

Dacă aceste menţiuni sunt opţionale, HG 1020/2005 stabileşte care sunt informaţiile obligatorii pe care trebuie să le conţină eticheta unei ape minerale naturale:

  • compoziţia chimică, precizându-se constituenţii caracteristici;
  • locul unde este exploatată sursa şi numele acesteia;
  • indicarea eventualelor tratări

În cazul tratării cu ozon, eticheta trebuie să conţină în imediata apropiere a locului unde este menţionată compoziţia chimică a apei minerale naturale următorul text: "Apă supusă unei oxidări cu aer îmbogăţit cu ozon, conform unei tehnologii autorizate".

Totodată, apele minerale naturale având o concentraţie de fluor mai mare de 1,5 mg/l vor avea specificat pe etichetă următorul avertisment: "Conţine mai mult de 1,5 mg/l fluor: produs nerecomandat consumului regulat al sugarilor şi copiilor sub 7 ani". Acest avertisment trebuie amplasat în imediata apropiere a denumirii comerciale a produsului şi va fi scris cu caractere lizibile şi vizibile. De asemenea, se va înscrie în mod obligatoriu conţinutul efectiv de fluor.

Măsuri împotriva păcălirii consumatorului

Pentru a evita inducerea în eroare a consumatorilor, HG 1020/2005 introduce o serie de interdicţii. Astfel, o apă minerală poate avea ca denumire comercială numele unei localităţi sau anumiţi termeni toponimici locali doar dacă aceştia să se referă la o apă minerală naturală a cărei sursă este exploatată în locul indicat. Totodată, dacă apa minerală provine de la aceeaşi sursă, nu i se pot atribui mai multe denumiri comerciale.

Dacă denumire comercială a unei ape minerale e diferită de denumirea sursei sau a locului de exploatare, numele locului sau al sursei este redat cu caractere având dimensiunea de cel puţin o dată şi jumătate mai mare decât a caracterelor utilizate în denumirea comercială. Regulile sunt valabile şi în cazul materialelor publicitare (indiferent de forma lor) ce pun accent pe importanţa denumirii sursei sau a locului de exploatare a apei minerale naturale.

În plus, actul normativ mai prevede că pe ambalaje, etichete şi în publicitatea de orice fel este interzisă utilizarea denumirilor, denumirilor brevetate, a mărcilor comerciale sau de fabrică, a ilustraţiilor sau a altor simboluri care sugerează, în cazul unei ape minerale naturale, o caracteristică pe care apa nu o are, în special privind originea sa, data autorizării acesteia, rezultatele analizelor sau orice trimiteri similare la garanţiile de autenticitate. Totodată, în cazul apelor potabile îmbuteliate, altele decât apele minerale naturale, sunt interzise utilizarea denumirilor brevetate, a mărcilor comerciale sau de fabrică, a ilustraţiilor sau a altor simboluri care pot duce la o confuzie cu apa minerală naturală şi, în special, utilizarea denumirii de "apă minerală".

Citeşte mai multe ştiri din Actualitate!

 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră