Raportul Grupului Statelor Impotriva Coruptiei: Romania, “rezultate globale nesatisfacatoare”

14 Apr 2015
Raportul Grupului Statelor Impotriva Coruptiei: Romania, “rezultate globale nesatisfacatoare”
Romania si-a indeplinit satisfacator doar sapte dintre cele 20 de recomandari ale Grupului Statelor Impotriva Coruptiei (GRECO) al Consiliului Europei, care prezinta marti a treia runda a raportului sau de evaluare, adoptat in 2010. Noua recomandari raman sau au fost doar partial puse in aplicare si patru nu au fost puse deloc in aplicare, potrivit concluziilor raportului.

In ceea ce priveste transparenta finantarii partidelor politice, Romania nu a utilizat prelungirea cu doi ani a adoptarii primului Raport de Conformitate, pentru a obtine progrese.

GRECO saluta faptul ca, odata cu intrarea in vigoare a noului Cod Penal, la 1 februarie 2014, precum si a amendamentelor suplimentare adoptate inainte, incrimiarea coruptiei si a traficului de influenta in Romania sunt intr-o mare masura conforme Conventiei Penale privind Coruptia. Mai este insa nevoie de imbunatatiri pentru incriminarea coruptiei functionarilor publici, se arata in raport.

Este evident ca reglementarea coruptiei active si pasive a functionarilor publici nu are ca tinta cazurile care se aseamana mai degraba cu frauda, cand functionarul public emite pretentii false de la bun inceput, precizeaza GRECO. In primul rand, GRECO reaminteste ingrijorarile exprimate in Raportul de evaluare ca cerinta ca organul de urmarire penala sa demonstreze ca venitul necuvenit a fost cerut / dat in schimbul unui act care intra in atributiile de serviciu ale functionarului public adauga un element suplimentar – excesiv de restrictiv – la incriminarea luarii/darii de mita si a traficului de influenta, lucru care a fost confirmat in timpul discutiilor din cadrul vizitei de evaluare. Aceasta cerinta este totodata in mod clar contradictorie literei si spiritului Conventiei Penale impotriva Coruptiei. Romania trebuie sa acorde o atentie mai mare acestui aspect, atat in ceea ce priveste luarea / darea de mita, cat si traficul de influenta.


Romania trebuie sa incrimineze coruptia in sectorul privat, intr-un evantai de situatii mai larg, si sa revizuiasca dispozitivul de actiune pentru a furniza masuri suplimentare contra unei eventuale utilizari abuzive a acestei practici.

Cat despre transparenta finantarii partidelor politice, Romania nu a utilizat, de la Primul Raport de Conformitate, termenul suplimentar de doi ani pentru a progresa. Un proiect de lege referitor la amendarea legii 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale se afla acum la Parlament. Daca este adoptat, va introduce o serie de imbunatatiri. In paralel, Romania trebuie sa precizeze anumite amendamente, pentru a lua in calcul preocuparile adiacente recomandarilor emise de GRECO, de exemplu in ceea ce priveste transparenta ajutorului furnizat de terte parti, garantii privind independenta auditului financiar al partidelor politice, precum si necesitatea unor sanctiuni efective, proportionale si disuasive in caz de incalcari ale legii 334/2006. GRECO doreste sa sublinieze extrema importanta a existentei unor reguli clare si efective in materie de control al partidelor politice.
GRECO spera ca Romania va face tot posibilul pentru a face mai eficient controlul de catre Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) a finantarii atat a partidelor politice, cat si a campaniilor electorale. GRECO reaminteste ca finantarea politica a facut obiectul mai multor controverse in tara noastra.

GRECO a fost infiintat de Consiliul Europei in 1999, avand sediul la Strasbourg. Obiectivul sau este de a imbunatati capacitatea membrilor de a lupta impotriva coruptiei prin urmarirea, prin intermediul unui proces dinamic de evaluare reciproca si presiune, conformarea cu deciziile in acest domeniu.

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră