POLIŢIŞTII ÎI AVERTIZEAZĂ PE ŞOFERI! Cum trebuie să procedeze românii care cumpără maşini din GERMANIA

09 Iul 2015
POLIŢIŞTII ÎI AVERTIZEAZĂ PE ŞOFERI! Cum trebuie să procedeze românii care cumpără maşini din GERMANIA
Care este regula în cazul maşinilor achiziţionate de cetăţenii români din Germani?- În cazul achiziţionării de autovehicule din Republica Federală Germania, destinate a circula pe drumurile publice din România, trebuie solicitate autorităţilor competente germane plăcuţe cu numere de înmatriculare de export (plăcuţe cu numere de înmatriculare cu caractere de culoare neagră, în care perioada de validitate este înscrisă în partea din dreapta, pe fond roşu). Conducerea unui vehicul care nu are drept de circulaţie pe teritoriul statului român constituie infracţiunea de punerea în circulaţie sau conducerea unui autovehicul neînmatriculat.

În lipsa unui acord încheiat de statul german cu România de recunoaştere a acestui tip de înmatriculare temporară, conducerea unui vehicul care nu are drept de circulaţie pe teritoriul statului român constituie infracţiune şi se pedepseşte conform prevederilor art. 334 alin. (4) din Codul penal-punerea în circulaţie sau conducerea unui autovehicul neînmatriculat.

Pentru evitarea unor situaţii neplăcute în cazul achiziţionării de autovehicule din Republica Federală Germania, destinate a circula pe drumurile publice din România, trebuie solicitate autorităţilor competente germane plăcuţe cu numere de înmatriculare de export (plăcuţe cu numere de înmatriculare cu caractere de culoare neagră, în care perioada de validitate este înscrisă în partea din dreapta, pe fond roşu).

Ce spune Legea Circulaţiei pe drumurile publice din România a autovehiculelor

Circulaţia pe drumurile publice din România a autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere şi remorcilor înmatriculate în alte state este reglementată la art. 82 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care prevede că autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere şi remorcile înmatriculate în alte state pot trece frontiera de stat şi pot circula pe drumurile publice din România, dacă îndeplinesc condiţiile tehnice prevăzute în Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 şi ratificată prin Decretul nr. 318/1980, dar numai pe perioada cât sunt asigurate pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de circulaţie.

Conform legislaţiei rutiere române, proprietarii de vehicule sau deţinătorii mandataţi ai acestora sunt obligaţi să le înmatriculeze, înainte de a le pune în circulaţie, iar înmatricularea presupune parcurgerea unor operaţiuni, printre care şi cea referitoare la înscrierea în Registrul naţional al vehiculelor înmatriculate, a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de către proprietar şi se efectuează în baza unor documente, printre care dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice, în termenul de valabilitate a acesteia, cu excepţia autovehiculelor noi, şi a asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de circulaţie, în termenul de valabilitate a acesteia.

La art. 35 lit. a) din Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 şi ratificată prin Decretul nr. 318/1980, se stipulează că, pentru a beneficia de dispoziţiile convenţiei, orice automobil în circulaţie internaţională, trebuie să fie înmatriculat de o parte contractantă sau de una dintre subdiviziunile ei, iar conducătorul automobilului să posede un certificat de înmatriculare valabil eliberat pentru a dovedi această înmatriculare.

Legalitatea plăcuţelor de înmatriculare 

În urma analizării datelor existente, s-a stabilit faptul că autovehiculele cărora le-au fost atribuite plăcuţe cu numere de înmatriculare cu caractere de culoare neagră, în care perioada de validitate este înscrisă în partea din dreapta, pe fond galben sau cele roşii (de garaj sau de dealer), sunt înmatriculate conform legislaţiei germane numai pentru teritoriul naţional, recunoaşterea acestora în traficul internaţional fiind posibilă prin acorduri încheiate de statul german în acest scop cu statele pe teritoriul cărora circulă aceste autovehicule. Autorităţile competente germane au informat partea română că, începând cu data de 1 aprilie 2015, au decis completarea legislaţiei proprii, prin introducerea unei noi prevederi referitoare la noile condiţii de atribuire a numerelor de înmatriculare pe termen scurt şi noul tip de certificat de înmatriculare eliberat pentru acestea.

Conducerea unui vehicul care nu are drept de circulaţie pe teritoriul statului român constituie infracţiune, potrivit  Inspectoratul General al Politiei Romane.

Proiectul de lege inițiat de mai mulți parlamentari privind regulile prin care o maşină înmatriculată în Bulgaria putea circula pe teritoriul ţării noastre a fost respins. Acesta prevedea că autovehiculele şi remorcile înmatriculate în ţara vecină, deţinute de persoane care au domiciliul în România, pot circula pe drumurile publice maximum 90 de zile de la introducerea lor în ţară. Potrivit activenews.ro , senatorii au susţinut că nu se poate stabili clar când a intrat acea maşină în ţară, deci cele 90 de zile nu pot fi calculate. Conducerea unui vehicul care nu are drept de circulatie pe teritoriul statului roman constituie infractiune, subliniaza Inspectoratul General al Politiei Romane.

SENATUL A RESPINS PROIECTUL

Reamintim că zece deputaţi şi senatori PSD au depus, în martie 2015, un proiect de lege care urmăreşte să stopeze fenomenul înmatriculărilor de maşini în Bulgaria. Potrivit actului normativ, autovehiculele şi remorcile înmatriculate în ţara vecină deţinute de persoane care au domiciliul în România vor putea circula pe drumurile publice maximum 90 de zile de la introducerea lor în ţară. Modalitatea de calcul a celor 90 de zile urmează să fie stabilită prin modificarea normelor de aplicare a legii.

ALBA-NEAGRA CU MAŞINILE ÎNMATRICULATE ÎN BULGARIA

Încă din 2012, s-a vorbit despre stoparea fenomenului înmatriculării în Bulagaria a maşinilor româneşti, fenomen care a luat din ce în ce mai mult amploare, românii invocând preţurile mult mai mici de la vecinii noştri. „Aceste maşini înmatriculate în alte state vor avea dreptul să circule 90 de zile într-un an pe teritoriul României de la momentul la care cetăţeanul român intră în posesia autovehiculului, practic de la emiterea actului de vânzare-cumpărare a maşinii. Unii vor fi tentaţi să îşi reînnoiască acest contract, la sfârşitul termenului de 90 zile, dar maşinile vor fi luate în evidenţă. Fiecare, ori o înmatriculează în România, ori o duce înapoi, ori circulă cu ea doar 90 de zile", declara atunci Lucian Diniţă, la acea vreme şeful Direcţiei Rutiere.

Sancţiunile vehiculate nu erau deloc de neglijat. Proprietarii de maşini care urmau să depăşească acest termen erau sancţionaţi cu amenzi de până la 560 lei sau până la 1.420 lei, în funcţie de gravitatea contravenţiei, şi reţinerea certificatului şi a plăcuţei de înmatriculare. Decizia a fost luată pentru a evita cazurile în care, prin înmatricularea maşinilor în alte state, este evitată plata în România a taxei de înmatriculare. Potrivit conucerii Poliţiei Române, în România circulă în prezent aproximativ 19.800 maşini înmatriculate în Bulgaria, dintr-un total de peste 45.000 autovehicule înregistrate în alte state, incluzând Italia, Spania, Marea Britanie.

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră