Europa tuşeşte, Comisia Europeană sancţionează. România, alături de cinci state UE, trimise la Curtea de Justiţie

18 Mai 2018 | scris de Marina Constantinoiu
Europa tuşeşte, Comisia Europeană sancţionează. România, alături de cinci state UE, trimise la Curtea de Justiţie

Comisia Europeană a decis, joi, să trimită șase state membre, printre care şi România, la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru nerespectarea obligațiilor privind calitatea aerului.

Comisia le oferă sprijin concret actorilor de la nivel național, regional și local pentru a îmbunătăți calitatea aerului în Europa și astfel intensifică măsurile împotriva a şapte state membre, între care și România, care au încălcat normele UE convenite privind limitele de poluare atmosferică și pe cele referitoare la omologarea de tip pentru autovehicule. Comisia a decis să adreseze scrisori suplimentare de punere în întârziere Germaniei, Italiei, Luxemburgului și Marii Britanii din motivul că au ignorat normele UE privind omologarea de tip a vehiculelor, se arată într-un comunicat al Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti.

Atât în Estul cât şi în Vestul Europei, poluate de centralele pe cărbuni sau de gazele de eşapament, metropolele sunt asfixiate, iar Uniunea Europeană are mari dificultăţi de câţiva ani buni în aplicarea limitelor pe care ea însăşi le-a impus în materie de poluare a aerului - deşi n-ar fi aşa severe, după cum spun unii.

Polonia a fost condamnată recent de către Curtea de Justiţie a UE pentru frecventele şi persistentele depăşiri ale limitelor de poluare şi pentru că nu a propus măsuri eptnru a le remedia cât mai repede. Bulgaria a avut aceeaşi soartă în 2017, reaminteşte Euronews.

Sancţiunile

Acum, Bruxelles sancționează eșecurile repetate ale Franței, Germaniei, Regatului Unit, Italiei, Ungariei și României pentru "depășirea valorilor limită stabilite pentru calitatea aerului și nerespectarea obligației de a lua măsuri adecvate pentru a reduce cât mai mult posibil perioadele de depășire".

Ungaria, Italia și România sunt trimise în fața Curții de Justiție din cauza nivelurilor ridicate persistente de particule în suspensie (particulate matter - PM10). Valorile-limită stabilite în legislația UE privind calitatea aerului înconjurător (Directiva 2008/50/CE) ar fi trebuit atinse în 2010 și, respectiv, 2005.

Comisia a decis să trimită Franța, Germania și Marev Britanie în fața Curții de Justiție a UE pentru nerespectarea valorilor-limită pentru dioxidul de azot (NO2) și pentru neadoptarea măsurilor corespunzătoare pentru a scurta cât mai mult posibil perioadele de depășire a acestor valori.

Potrivit CE, în cazul României cea mai gravă situație este în aglomerarea București, unde valorile-limită zilnice au fost depășite în mod persistent încă de la momentul în care dreptul Uniunii a devenit aplicabil țării, iar în 2016 acestea au fost depășite pentru o perioadă de 38 de zile.

Decizia de joi urmează unui aviz motivat suplimentar adresat României în septembrie 2014, în procedura de infringement. 

Explicaţia

„Decizia de a trimite statele membre în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene a fost luată în numele europenilor. Am spus că actuala Comisie este o Comisie care oferă protecție. Decizia noastră este o concretizare a acestei promisiuni. Pe parcursul ultimului deceniu, statele membre trimise astăzi în fața Curții de Justiție au primit suficiente „ultime șanse” pentru a remedia situația. Este convingerea mea că decizia de astăzi va duce la ameliorări pentru cetățeni într-un timp mult mai scurt. Însă doar acțiunea în justiție nu va rezolva problema. De aceea prezentăm sprijinul concret pe care Comisia îl poate acorda autorităților naționale în eforturile lor de a promova un aer mai curat pentru orașele europene", a declarat Comisarul european pentru mediu, Karmenu Vella.

„Vom reuși să combatem poluarea atmosferică urbană numai dacă sectorul automobilelor își aduce contribuția. Viitorul aparține autovehiculelor cu emisii zero. Între timp, respectarea legislației privind emisiile este obligatorie. Constructorii de autovehicule care continuă să ignore legea trebuie să suporte consecințele faptelor lor ilegale", a adăugat Comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.

Măsuri disponibile

În comunicarea intitulată „O Europă care oferă protecție: Aer curat pentru toți”, Comisia prezintă măsurile disponibile pentru a ajuta statele membre să combată poluarea atmosferică. Comisia subliniază, de asemenea, nevoia de a intensifica cooperarea cu statele membre prin colaborarea cu autoritățile relevante în cadrul noilor dialoguri privind aerul curat, precum și prin utilizarea fondurilor UE pentru a sprijini măsurile de îmbunătățire a calității aerului.

Măsurile propuse de Comisie se întemeiază pe trei piloni principali: standardele de calitate a aerului; obiectivele naționale privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și standardele de emisie pentru principalele surse de poluare, de exemplu, de la nave și autovehicule, până la sectorul energetic și industrie.

În scopul abordării emisiilor de poluanți atmosferici provenind de la traficul rutier, Comisia va continua să își consolideze colaborarea cu autoritățile naționale, regionale și locale cu privire la o abordare integrată comună a reglementărilor privind accesul vehiculelor urbane în cadrul Agendei urbane a UE.

În plus, Comisia a condus o amplă reformă pentru a se asigura că emisiile de poluanți atmosferici provenind de la vehicule sunt măsurate în condiții reale de conducere.

 

 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră