DRAMA CFR MARFĂ: şi cu banii luaţi... Privaţii se plâng că nu sunt susţinuţi de stat

30 Iun 2015
DRAMA CFR MARFĂ: şi cu banii luaţi... Privaţii se plâng că nu sunt susţinuţi de stat
Societățile feroviare private sunt nevoite să acționeze pe o piață care nu este reglementată la fel pentru toată lumea, iar Ministerul Transporturilor se implică în mod vădit în favorizarea companiilor de stat și în dezvoltarea afacerilor acestora, a declarat, marți, președintele Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România, Vlad Nichita, într-o conferință de presă.

Interesant este că, de partea cealaltă, CFR Marfă a ajuns la limita supravieţuirii, tocmai din cauza modului în care privaţii câştigau licitaţii, foloseau material rulant bun din parcul CFR, sau erau favorizaţi prin decizii. De altfel, în timp ce marile companii private feroviare ieşeau pe profit, CFR Marfă mergea din pierderi în pierderi.

Privaţii conduc CFR Marfă

Dacă a existat vreodată un căştigător din afacerile cu statul, acela este privatul. Cel puţin în ceea ce priveşte CFR Marfă. Situaţia a fost confirmată şi de Dan Şova, în momentul în care era ministru al Transporturilor.

Astfel, în aprilie 2014, într-o întâlnire cu sindicaliştii din domeniul feroviar, declara că stie exact de ce pierde CFR Marfă licitaţii pe badă rulantă: „L-am rugat pe domnul Belcea (n. Red. Directorul de la acea vreme al CFR Marfă, care după o lună a demidionat) să elimine din CFR Marfă pe toată lumea care lucrează pentru privaţi şi nu pentru stat, pe toţi cei care au funcţii de decizie pentru interesele companiilor private şi care lucrează împotriva companiei de stat. Noi îi avem nominal. Îi dăm afară ca să terminăm odată bâlciul asta, ca CFR să poată concura cum trebuie la licitaţii.”

Tot atunci, Şova recunoştea faptul că activitatea CFR Marfă atârnă de un fir de păr. Astfel, le spunea ministrul sindicaliştilor, dacă operatorul de stat nu câştigă licitaţiile pentru Azo Mureş, Compet şi SNL-uri „CFR Marfă nu mai face nimic şi povestea este încheiată”.

Vagoanele şi locomotivele CFR, la discreţia privaţilor

Toate companiile feroviare private funcţionează cu materialul rulant al statului. Chiar i în acest moment, orice privat poate închiria din parcul CFR orice doreşte. Mai mult, spun surse din Cfr Marfă, aceştia au acces la locomotive mult mai bune decât compania de stat. O închiriază şi o folosesc, după care o aduc înapoi fără a li se imputa uzura.

Un raport al KPMG din luna februarie a acestui an, arată că numai Grupul Feroviar Roman condus de Gruia Stoica, a ajuns sa concureze cu CFR Marfa folosind 49% din vagoanele si locomotivele apartinand companiei de stat.
 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră